31 december 2011

Srećna Nova Godina

Ik wens alle lezers en bezoekers van mijn weblog een gelukkig nieuw jaar!
Sre
ćna Nova Godina, zoals men zegt in Servië.


Een jaar geleden begon ik aan mijn weblog ‘Mijn Novi Sad’, over Novi Sad, Vojvodina, Servo-Kroatische literatuur, kunst en muziek. Achtendertig (38) berichten heb ik tot nu toe geschreven (zevenendertig in het Nederlands; één in het Engels). Drieëndertighonderd (3300) keer is mijn weblog in 2011 bezocht. Van die 3300 kwamen er ruim bezoekers 2500 uit Nederland. Op de tweede plaats, met grote achterstand, België met bijna 200 bezoeken. Op de derde plaats Servië met 196 bezoeken. Daarna de VS met 153, Duitsland met 99 en Rusland met 67 bezoeken.

De tien meest bezochte pagina’s (weblogberichten) in 2011 zijn Szentendre (152 pageviews), Paja Jovanović (90 pageviews), De bruggen van Novi Sad (70 pageviews), Laza Kostić (56 pageviews), Petrovaradin (43 pageviews), Goran Bregović in concert (38 pageviews), Jovan Jovanović Zmaj (34 pageviews), Servisch-orthodoxe kerken (31 pageviews), Kloosters in Fruška Gora (31 pageviews), Novi Sad razzia 1942 (30 pageviews).

De meest gebruikte zoektermen zijn: mijnnovisad (58x), volksverhuizingen (32x), volksverhuizing (23x), andrej tisma (19x), tauben fliegen auf (16x), mijnnovisad blogger (14x), grote volksverhuizing (10x), djordje balasevic (9x), novi sad restaurant het einde van de wereld (8), štrand novi sad (8). Maar ook zonder een zoekterm is mijn weblog gevonden. Er zijn mensen die mijn website als favoriet hebben gekenmerkt. Anderen, zelf bloggers, volgen mijn weblog. Aan kennissen stuurde ik via mail of Twitter een link zodra ik een nieuw bericht had gepubliceerd. En ik had, ik weet niet hoe, een link gekregen op de Servië startpagina. Maar dit is slechts een selectie van de wijzen waarop men mijn weblog heeft gevonden.

Ook in 2012 ga ik weblogberichten schrijven. Wel zal de frequentie minder zijn. Welke onderwerpen ik ga behandelen, hangt mede af of ik Vojvodina weer ga bezoeken. Ik hoop van wel. In ieder geval ben ik voornemens berichten te maken over Servo-Kroatische literatuur, zowel van de klassiekers als van nieuwe uitgaven. Tot volgend jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten